

A tanú
Ebben a cikkemben a fedélzeti kameráról fogok írni, mint hivatásos tanú egy balesetnél. Állandóan figyel és jegyzetel ???? .
Miért jó egy fedélzeti kamera? Akár három tanúval szemben is megállja a helyét, amikor én egyedül vagyok. Elfogulatlan és tényeken alapul. Megvéd a csalásoktól, és a bónuszunk is megmarad. A helyszínelésnél és később akár egy bírósági tárgyalásnál is megdönthetetlen bizonyíték mely megint csak pénzt és pénzt és pénzt takarít meg nekünk, valamint stresszt.
Nagyon nagy a választék a fedélzeti kamerák terén is, és egyenlőre márka nélkül a következő szempontok szerint célszerű választani:
- a lehető legjobb minőségben tudjon felvenni és ennek egyenes következménye, hogy a microsd kapacitás is minél nagyobb legyen annál jobb. Például ha jó a felbontás, de csak 16 GB-os microsd-t képes kezelni, akkor kb napi mentésünk van.
- a kamera széles látószögű legyen
- mérje a sebességet – a balesetnél is megmutatja, hogy betartottuk a sebességkorlátozást, illetve ha nem figyeltünk a traffipaxnál, akkor vissza tudjuk nézni, hogy mennyivel mentünk és milyen sebességkorlátozás volt érvényes az útszakaszra-nem kell visszamenni
- legyen benne GPS – megmutatja a Google térképen, hogy merre jártunk – ez akár turisztikailag is látványos lehet, de a balesetnél pl GPS koordináták is rajta lesznek a felvételen, továbbá a sebesség mérés eszköze
- legyen benne 3 tengelyű G érzékelő – ez grafikusan megmutatja, hogy milyen irányból történt az ütközés, ez azért nagyon fontos mert a kameránk a 360°-ból csak 140°-ot lát ( a legtöbb kamerának csak 120°-os látószöge ), viszont ha látószögön kívül történt az ütközés, akkor ez érzékeli és ki is jelzi
- Magyarországi szervizelés – minden elromolhat, és megnyugtató, ha a márkaszerviz Magyarországon is létezik, és nem kell külföldre küldeni és heteket-hónapokat várni a javításra
Extrák ami még jó lenne: egy szoftver, mely a fentieket mutatja és lejátssza, parkoláskor külön mozgásérzékelő: felvegyen mindent ha mozgást érzékel és nem vagyok jelen.
Nos az én választásom a Mio-ra esett. Persze nyilván nem ezekkel a szempontokkal kezdtem a keresést, mert fogalmam nem volt, hogy mit tud egy ilyen kamera a videó felvételen kívül. Ezek a szempontok a kamera keresése közben alakultak ki, és most azért írom így le, hogy segítsek vele autóstársaimon.
A kamerám HD felvételt készít, mely az otthoni 106 cm-es plazma tv-én éles képet játszik le. Széles látószögű vagyis 140°-os, és jelenleg 64 GB microsd kártya van benne mely kb 1 heti utat képes tárolni mielőtt el kezdené felülírni a régi felvételt. Két kártyának van helye benne, az egyik a folyamatos filmnek van fenntartva, a másik pedig az eseményeknek. Ugyanis ha a G érzékelő a beállított érzékenységének megfelelően ütközést észlel, akkor arról rögtön készít egy másolatot a második kártyára. Én a kamerát nem a hozzáadott tapadókoronggal rögzítettem a szélvédőre, hanem fixen a tükörre. Továbbá bekötöttem a kocsi elektromos rendszerére, és nem a szivargyújtóról működtettem.
Nézzük a szoftvert. Le lehet tölteni a Mio honlapjáról, ingyenes és magyar nyelvű. Megmutatjuk a mappát ahol a felvételek vannak és a program egyből mutatja a kiválasztott nap felvételeit. A lejátszás elindítását követően a filmmel szinkronban láthatjuk a G érzékelőket, valamint a Google térképen vagy műholdfelvételen a kocsi útvonalát és pillanatnyi helyzetét, sebességét, tengerszint feletti magasságát, koordinátáit. Közben hallható a felvett hang is. Az olyan alap videó kezelő funkciók, hogy lejátszás lassítása-gyorsítása, fénykép készítése, mentése, nyomtatása megtalálhatók a programban.
A szerviz a Mio-nál pedig úgy működik, hogy a weblapjukon lejelentjük a hibát, elviszik, és 1 héten belül hozzák, és semmibe sem kerül.
Nem kevés pénzbe kerül, de ha ennél kevesebb a funkciója, akkor több a megválaszolatlan kérdés is, melyekhez szakértőt rendelnek ki, ami viszont pénzbe kerül. Ezzel csökken a bizonyító ereje is pl a három tanúval szemben. Képzeljük el, hogy csak videót vesz fel. Nincs sebesség, nincs ütközési irány. Például egy lejtős útszakaszon ahol azt kell bebizonyítani, hogy nem indult meg a kocsi, és nem koccant. Egy videofelvételen ezt nehéz észrevenni, viszont ha van GPS és ezáltal sebességmérés, akkor rögtön ki is mutatható. Szerintem nagyon megéri a nyugalmat ez a kis befektetés.